Oszd meg!

2009. december 13., vasárnap

Mézeskalács

Ezt a receptet még egyik kolléga tanítónőtől, Hajni nénitől kaptam, és azóta nálunk az advent és karácsony nem múlhat el mézeskalács nélkül. Néhány héttel karácsony előtt el lehet készíteni, nagyon sokáig eláll. Fémdobozban, vagy ennek hiányában ötliteres befőttesüvegben alufóliával legumizva tárolom. Féltve őrzöm karácsonyig, hogy kitartson addig, néha azonban nem bírok ellenállni a csábításnak, és csipegetek belőle.
Az illata, a puha állaga, az íze fenséges. Mézeskalács-imádó vagyok. Szeretem szaggatni, sütni, díszíteni, gyönyörködni benne, megillatolni és megenni is.


Íme a tuti bevált recept, ebben senki nem fog csalódni, azt garantálom:

76 dkg lisztet, 34 dkg porcukrot, 2 púpos kiskanál szódabikarbónát (a recept ennyit ír, de én két jó teáskanállal teszek bele, nem spórolom ki, így tutira puha lesz, nagyon jó az állaga), 1 zacskó mézeskalács fűszerkeveréket (de lehet őrölt fahéjjal, 10 szem porrá tört szegfűszeggel is helyettesíteni, bár szerintem fűszerkeverékkel az igazi). Hozzáadunk 5 dkg margarint, 4 egész tojást, 4 evőkanál mézet és az egészet jól összedolgozzuk. A tésztát kis pihentetés után kb. 3 mm vastagra nyújtjuk. A süteményeket kiszúró formákkal szaggatjuk ki. Megkenjük felvert tojással, kizsírozott és lisztezett tepsiben, közepesen meleg sütőben világos barnára sütjük. A díszítéshez használt diót, mandulát, mogyorót, mazsolát sütés előtt rátehetjük a tésztára (sokan lenmaggal, szezámmaggal, szotyolával, tökmaggal díszítik, pl. az iskolában is, ahol nincs kecmec a cukormáznak, és a gyerekek apró kezükkel díszíthetik a magokkal a kalácskáikat), a drazsé és cukorféleségek cukormázzal történő felragasztását, illetve cukormázas díszítést a sütés után végezzük el.

Cukormáz:
1 tojás fehérjét verjünk fel nagyon keményre, tegyünk hozzá kb. 12-15 dkg porcukrot és igen jól keverjük ki. (Legalább 20-30 percig kell keverni!!!)


Azt sajnáltam, hogy nem volt itthon díszítő gyöngy ezüst színű, és hogy most nem tudok magosat készíteni, hiszen itt a két csöpp, és a díszítés is nagyon sok időt vett el, hála férjemnek, aki addig vigyázott a gyerekekre). De nem baj, a tény, hogy elkészült végre a mézeskalács kárpótol ezért.

Yasmine-nak köszönöm, hogy blogjában olvashattam erről az okos kis szerkentyűről, a mézeskalács díszítőről, én zacskóba kanalazva szoktam a cukormázat a mézeskalácsra nyomni, de ezzel könnyebb volt és kényelmesebb. Szerencsére találtam nálunk itthon az Ezer áruk boltjában.


Volt már hagyományos kiszúró formám is (fenyő, szív, csillag, angyal, ....), de most valami újra is vágytam, a kookta.hu oldalon rendeltem ezeket a szép hópihe kiszúró formákat. Nem bántam meg.


A díszek karácsonyfára akasztva is nagyon mutatósak, ekkor tűvel egy cérnát átfűzök rajtuk, és felaggatom a karácsonyfára. De lehet az ajtó fölé-köré helyezett beltéri girlandot is díszíteni vele.


Egy kis képgaléria:

Pici fiam is szaggatta ügyes kis mancsával :)


A figurák egyenként:


Mézeskalács vegyes:

Mézeskalács csillagok:

Hópihe varázs:

Holdacskák és csengettyűk:

Hullócsillagok:

Mézeskalács szívek:

Hóemberek és fenyőfák:

25 megjegyzés:

  1. Csodálatos-csodálatos mind egytől egyig!!! Nagyon ügyes vagy, na de ilyen ügyes kis segítséggel biztosan gyorsan ment a munka!!!

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűséges egytől egyig!!!!! Most mondjam azt amit te szoktál?....Ha én egyszer tudnék ilyet csinálni!!!! Mintha hímezted volna őket!

    VálaszTörlés
  3. Egyszerűen meseszépek! Ráadásul a hópihék, mióta keresek már ilyen kiszúrókat...jajjj...És az a kis "szerkentyű" is tök jó, még nem hallottam róla.

    VálaszTörlés
  4. Húúúú, le vagyok ám nyűgözve! Ezek után már nem állok neki harmadszor is, miután az első két próbálkozásom egyelőre nem bemutatható. Gondolom nálad sem ez az első alkalom. Micsoda minták! Alig térek magamhoz.

    VálaszTörlés
  5. Gratulálok! Unokáimmal mi is sütöttünk ünnepi mézest, a díszítés egy részét otthonra hagyták, aztán jött a telefon, megették mind csupaszon. Most egyedül csinálom a következő adagot, hogy legyen karácsonykor is.,,

    VálaszTörlés
  6. Meseszepek!!Nagyon szepen irokazol,gyonyoru lett az osszes,kiallitasra valok:)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szépek.
    Ilyen írókázót láttam a Tesco-ban,2 féle is volt,rózsaszín meg fehér.

    VálaszTörlés
  8. Mesés-gyönyörűséges!!! Nagyon ügyesek vagytok!! Csemete is, anyuka is! Gratulálok!! :))

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm mindenkinek a kedves szavakat! :)
    Belly, ez az írókázó csak a "ház" maga, cukormáz nincs benne, azt neked kell beletölteni, legalábbis ez olyan. De nagyon jó, mert a végén le lehet teljesen jól zárni, és ha nem dolgozol vele, az elején is van egy bedugó, akár hűtőben tárolva másnap is dolgozhatsz vele, nem esik össze a tojáshab.

    VálaszTörlés
  10. El vagyok ájulva! És még szavak nélkül is maradtam :))))Milyen gyönyörűek!!! Yasmine már leirta amit én is akartam, de ettől függetlenül gratulálok!!! MINDKETTŐTÖKNEK!!!

    VálaszTörlés
  11. nagyon ügyesek voltatok,szuperul néz ki!:-))

    VálaszTörlés
  12. Hát, kész vagyok..Ezek gyönyörűűűűűűűűűek!:)))

    VálaszTörlés
  13. Nagyon gyönyörűek!!!! Nagyon-nagyon ÜGYES VAGY!!!!
    Bekukkantasz kicsit hozzám?

    VálaszTörlés
  14. Irtam megjegyzest 2 napja, de most nem latom itt... Szoval gratulalni akartam a gyonyoru kezimunkahoz!
    A kiszuro formak valoban kulonlegesek, ilyeneket meg nem is lattam! Elkepesztoen gyonyoruek!

    VálaszTörlés
  15. Kérlek nézzél be hozzám, van ott egy felkérés számodra!!:)

    VálaszTörlés
  16. Mint már tőled másban is megszokhattuk... Remek,kreatív, szép mind!!

    VálaszTörlés
  17. Hol lehet beszerezni ezt a tubust a díszítéshez. Merre van az Ezer áruk boltja, amiről írtál?

    VálaszTörlés
  18. Sziasztok,ebböl a JÓ :-))) tésztából készithető házikó is ? AZT IS KIPRÓBÁLNÁNK ,VALAKI PRÓBÁLT MÁR HÁZIKÓT KÉSZITENI?

    VálaszTörlés
  19. Csak egy kérdés, ha díszítés után megszáradt a szép mézeskalácsom, aztán rakhatom oket másnap már egymás folé? Vagy le fog rola a díszítés olvasdni??? és osszebarmolom az egész szép muvemet? :)
    Elore is koszi a válaszokat :)
    Hencsi

    VálaszTörlés
  20. Az egyik képet elvittem a blogból,természetesen megjelölve a forrást. Ha probléma,akkor leveszem. Ildikó
    http://davidreka.freeblog.hu/

    VálaszTörlés
  21. Holnap fogok nekiállni, már nagyon izgulok! :) Annyi kérdésem lenne, hogy a kis pihentetés mit jelent? Más receptben egy éjszakás pihentetést javasolnak, ez a kis idő mennyire kicsi?

    VálaszTörlés
  22. Szia!

    Köszönöm szépena receptet, már többször próbáltam és mindig tökéletes lett.

    Üdv.

    VálaszTörlés
  23. Kedves Boszi!
    Engem a díszítés fogott meg, gyönyörűek a süteményeid. Ma készítettem kisfiammal először mézeskalácsot - bár másik recept szerint, de nagyszerű ötleteket adtál!
    Köszi
    Dóri

    VálaszTörlés
  24. Köszönöm a receptet!nagyon finom lett,és a lényeg,hogy puha! Zsu

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails